کنترل بهتر قند خون با این روش جدید

دیابت

مطالعات جدید نشان می دهد که در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، آنهایی که صبحانه با محتوای انرژی بالا و شام با محتوای انرژی پایین دریافت می کنند  قند خونشان به نسبت افراد مصرف کننده صبحانه با محتوای انرژی کم و شام با محتوای انرژی بیشتر ، بهتر کنترل می شود. بنابراین تنظیم رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت بر اساس این مدل می تواند باعث بهبود کنترل متابولیک و جلوگیری از عوارض دیابت نوع 2 شود.
مطالعه ای به منظور بررسی تاثیر الگوی غذایی صبحانه با انرژی زیاد و شام با انرژی کم (رژیم B ) و الگوی غذایی صبحانه با انرژی کم و شام با انرژی زیاد (رژیم D)  بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد. نتایج این مطالعه در مارچ 2015 در مجله ی   Diabetologia منتشر شد.
در مطالعه ی قبلی بر روی  افراد چاقی که به دیابت مبتلا نبودند مشخص شد  رژیم B  در مقایسه با رژیم D باعث کاهش قند خون بعد از وعده ی غذایی می شود. در مطالعه ی فعلی که یک مطالعه ی تصادفی است 18 نفر ( 10 مرد و 8 زن ) 30 تا 70 ساله که کمتر از 10 سال است به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند و نمایه ی توده ی بدنی آن ها بین 22-35  است با متفورمین و یا توصیه های رژیمی تحت درمان قرار گرفتند( 8 بیمار تنها با رژیم و 10 بیمار با رژیم و متفورمین تحت درمان قرار گرفتند). بیماران به صورت تصادفی به مدت یک هفته در دو گروه رژیم B و رژیم D قرار گرفتند. رژیم B صبحانه پرکالری و شام کم کالری است. رژیم D شامل همان میزان انرژی منتها جای وعده ی صبحانه و شام عوض می شود. بیماران رژیم را به مدت 6 روز قبل از روز نمونه گیری در خانه ی خودشان دریافت کردند. در روز هفتم (روز نمونه گیری ) هر گروه وعده های غذاییشان را در کلینیک دریافت کردند و نمونه ی خون قبل از هر وعده ی غذایی و 15 ، 30 ، 60 ، 90 ، 120 ، 150 و 180 دقیقه بعد از خوردن وعده ی غذایی جمع آوری شد. سطح گلوکز بعد از وعده ی غذایی و همچنین سطح انسولین در هر کدام از بیماران اندازه گیری شد. دو هفته بعد بیماران برنامه ی غذایی دیگری را در پیش گرفتند و آزمایشها تکرار شد.
نتایج نشان می دهد که در شرکت کنندگان پیروی کننده از رژیم B سطح گلوکز بعد از غذا 20 % کمتر و سطوح انسولین 20 %  بیشتر از شرکت کنندگان پیروی کننده از رژیم D  بوده است. با وجود این که کالری کل رژیم و کالری وعده ی ناهار در هر دو گروه یکسان بود ،
مشاهدات نشان می دهد که تغییر در زمانبندی وعده های غذایی روی ریتم کلی انسولین بعد از غذا تاثیر داشته و به مقدار قابل توجهی باعث کاهش در سطح گلوکز بعد از غذا می شود. زمانبندی وعده های غذایی یک فرد  می تواند یک فاکتور مهم در بهبود تعادل گلوکز و پیشگیری از عوارض دیابت نوع 2 باشد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی