چرا بر خلاف کلی تلاش وزنتان کم نمی‌شود؟

چاقی

همانطور که همه می‌دانیم، متداول ترین دلایل افزاش وزن این‌ها هستند: غذاهای پر چرب، نادیده گرفتن صبحانه، زیاد خوردن، استرس، کمبود خواب، نوشیدن الکل و آخرین مورد که کم اهمیت هم نیست، نداشتن فعالیت فیزیکی. اما برخی اوقات، با وجود اینکه ما سبک زندگی سالمی را پیش گرفته‌ایم، بنظر می‌رسد که وزنمان کم نمی‌شود، اصلا مهم نیست که چقدر تلاش می‌کنیم.

اگر شما هم با چنین مشکلی مواجهید، ممکن است دچار برخی مشکلات پنهان باشید، مثلا شرایط خاص پزشکی که فرایند کاهش وزن را تقریبا غیر ممکن می‌کنند. در ادامه‌ی این مطلب با ۶ دلیلی که چرا وزن کم نمی‌کنید آشنا خواهید شد:

۱. ژنتیک
بعضی اوقات، اضافه وزن شما ممکن است ناشی از ژن شما باشد. این موضوع بر اشتهای شما، طلبگی غذاها، سوخت و ساز و حتی توزیع چربی بدنتان تاثیر می‌گذارد. پس اگر والدین شما هم دچار اضافه وزن هستند، شانسش وجود دارد که شما بصورت ژنتیکی چاق باشید.

۲. مصرف دارو
دوره‌های درمانی و مصرف داروهای خاصی می‌تواند باعث شود چند کیلویی وزن اضافه کنید: داروهای ضد افسردگی، داروهای دیابت، بلوک کننده بتا، قرص‌های خواب و قرص‌های کنترل بارداری، داروهایی هستند که اغلب با افزایش وزن همراهند.

۳. کم خونی
به دلیل فشار خون پایین دائمی، که مسبب این مشکل است، به نسبت یک فرد سالم، کمتر کالری خواهید سوزاند. شایع‌ترین نوع کم خونی، کم خونی فقر آهن است که بر روی تیروئید شما تاثیر می‌گذارد، بنابراین کاهش حتی نیم کیلو بنظر غیر ممکن می‌رسد!

۴. نفخ
یبوست، شایع‌ترین دلیل ایجاد نفخ است. اگر به اندازه‌ی کافی آب و فیبر مصرف نکنید سیستم گوارشتان بهم می‌ریزد. سندرم روده‌ی تحریک پذیر نیز معمولاً با نفخ همراه است. راه حل این است که دلیل دقیق نفختان را بیابید، چرا که این بیماری به دلایل مختلفی خود را میان مردم نشان می‌دهد.

۵. مقاومت به انسولین
انسولین مسئول جذب گلوکز در بدن ما و تبدیلش به چربی است. «مقاومت به انسولین» زمانی پدیدار خواهد شد کهبدن ما حساسیت کمتری به انسولین نشان دهد، و شروع به تولید انسولین بیش از اندازه کند. انسولین بیشتر، بدین معنی است که بدن شما چربی بیشتری هم ذخیره می‌کند. سطح بالای انسولین، جلوی آزاد شدن چربی از سلول‌های چربی را خواهد گرفت.

۶. کم کاری تیروئید
هورمون تیروئید است که سوخت و ساز بدن ما را تنظیم می‌کند. کمبود این هورمون، می‌تواند سوخت و ساز بدن را کند کند که در نتیجه با افزایش وزن روبرو خواهیم شد. با اینحال افزایش وزن خیلی زیاد بخاطر کم کاری تیروئید، اتفاقی معمول نیست. این بیماری معمولاً باعث تجمع بیش از اندازه‌ی نمک، و در نتیجه احتباس آب خواهد شد. بنابراین چند کیلویی هم بدین دلیل وزنتان زیاد خواهد شد.

بعنوان نتیجه گیری، شاید همیشه چاق شدن، تقصیر شما نباشد، اما راه‌هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد. هر کدام از شرایطی که در بالا به آن اشاره کردیم، راه حل خودشان را دارند، پس نا امید نباشید. اگر با کاهش وزنتان مشکلی جدی دارید، با پزشکتان در اینباره مشورت کنید تا دلیلش را بیابید. همچنین فراموش نکنید که مدام، بندتان را چک آپ کنید و پیش از شروع هر برنامه‌ی غذایی هم با پزشکتان مشورت نمایید.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی