چاقی مادر سیستم ایمنی بدن نوزادان را در زمان تولد به خطر می اندازد

باردار

تقریبا 60 درصد از زنان در سن باروری در ایالات متحده چاق یا دارای اضافه وزن هستند.  چاقی یک مسئله بهداشت عمومی مهمی است و به مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی، سرطان و فشار خون بالا ارتبط داده شده  است.  این موضوع می تواند بارداری را از طریق افزایش خطر ابتلا به دیابت حاملگی، پره اکلامپسی، زایمان زودرس و یا یک کودک با نقائص مادرزادی پیچیده کند.  چاقی مادر نیز همچنین  با چندین پیامد نامطلوب سلامتی برای نوزاد، مانند نوع 2 دیابت، بیماری قلبی و مرگ و میر ارتباط داده شده است که می تواند در بزرگسالی باقی بماند. اما دقیقا چه زمانی سیستم ایمنی بدن نوزادان متولد شده از مادران چاق در معرض خطر قرار میگیرد؟ با توجه به یک مطالعه جدید توسط یک تیم تحقیقاتی به رهبری Ilhem Messaoudi از دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید. خیلی زود در زندگی کودک اتفاق می افتد.
“تعدادی از مطالعات ، چاقی مادر را برای شیوع بیشتر بیماری های قلبی عروقی و آسم در کودکان ارتباط داده اند.( Messaoudi) استادیار علوم زیستی در دانشکده پزشکی در دانشگاه ریورساید گفت “مطالعه ما ارتباط های  بالقوه ای بین تغییرات در سیستم ایمنی بدن فرزندان و افزایش حساسیت و بروز این بیماریها در مراحل بعدی زندگینشان نشان می دهد..”

این مطالعه پایلوت، بر روی  39 مادردر پورتلند، اورگون انجام شده است،  و در PubMed به صورت آنلاین و به زودی در مجله کودکان آلرژی و ایمونولوژی به نظر می رسد منتشر شده است. این تیم خون بند ناف نوزادان متولد شده  ازمادران چاق ، اضافه وزن و لاغر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و متوجه شدند که وزن قبل از بارداری مادر تاثیر قابل توجهی بر روی سیستم ایمنی بدن نوزاد دارد و این کودکان را در معرض خطر بیماری های بالقوه از قبیل بیماری قلبی و آسم قرار می دهد. محققان برای مرتب کردن مادران شرکت کننده در مطالعه شاخص توده بدن  (BMI)  را مورد استفاده قرار دادند. ، اگر   BMI او بین   25-29.9 بود، مادر اضافه وزن و اگر  BMI او 30 یا بالاتر بود مادر چاق در نظر گرفته شد. مادران همه غیر سیگاری، بدون دیابت  بودند، و بارداری بدون عارضه در این مدت داشتند هر مادر فقط یک بچه به دنیا آورد. یازده مادر لاغر،  14 مادر اضافه وزن و 14 مادر چاق بودند. سی مادرسفید پوست، سه مادر آمریکایی آسیایی تبار / جزایر اقیانوس آرام‎
یکی مادر آلاسکا / آمریکایی و هند تبار و دو مادر آمریکایی آفریقایی تبار بودند و هویت نژادی سه زن ناشناخته بود.
 
ما دریافتیم که سلولهای ایمنی  بسیار خاص در گردش “مونوسیت ها و سلولهای دندریتیک” جدا شده از نوزادان متولد شده از مادران با  BMI بالا در مقایسه با نوزادان متولد شده از مادران لاغر قادر به پاسخ به آنتی ژن های باکتری نبودند  Messaoudi  . “گفت: ” چندین نوزادان نیز کاهشی در سلول  ‘CD4 Tنشان داد، که  این دو تغییرات می تواند منجر شود که پاسخ به عفونت و واکسیناسیون را به خطر افتد”. علاوه بر این، محققان دریافتند که سلول های (ائوزینوفیل)  که نقش مهمی در واکنش های آلرژیک و پاتوژنز آسم دارند، به طور قابل توجهی در خون بند ناف نوزادان متولد شده از مادران چاق کاهش می یابد.  یک توضیح بالقوه برای این مشاهدات این است که این سلول ها در حال حاضر به ریه ها نقل مکان کردند ، که می تواند بروز آسم در مراحل بعدی زندگی در کودکان متولد شده از مادران چاق افزایش دهد.
این تحقیق  ابتدا ارتباط بین چاقی مادر در دوران بارداری و پیامدهای  ایمنی نوزاد نشان می دهد  و همچنین نشان میدهد که تغییرات در ایمنی در حال حاضر در زمان تولد قابل تشخیص است و می تواند در طول عمر کودک تا بزرگسالی باقی بماند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی