پروتئین در وعده صبحانه بیش از پروتئین در شام عضله می سازد.

پروتئین

پروتئین در وعده صبحانه بیش از پروتئین در شام عضله می سازد.

Chrononutrition  یک زمینه تحقیقاتی است که مزایای احتمالی همسان سازی مصرف مواد غذایی با ریتم شبانه روزی را بررسی می کند تا افراد بتوانند حداکثر سود تغذیه ای از غذا را با توجه به زمان مصرف روز ببرند.

برای انسان، به طور کلی، پروتئین دریافتی در وعده صبحانه به طور متوسط ​​حدود 15 (گرم) است، که کمتر از آنچه در وعده شام ​​مصرف می کنیم، یعنی تقریبا 28 گرم است.

بدن انسان به طور معمول هر روز از همان الگوی طبیعی 24 ساعته پیروی می کند. این ریتم شبانه روزی بدن است. ریتم شبانه روزی بر رفتار سلول ها و شیمی بدن تأثیر می گذارد و بر فرآیندهایی مانند متابولیسم، هضم و رشد تأثیر می گذارد. پس حفظ چرخه شبانه روزی طبیعی تاریکی و روشنایی برای سلامتی کوتاه مدت و بلند مدت ما ضروری است. ما در کارگران شیفت کاری، به ویژه شیفت شب، می بینیم که سلامتی، هورمون و چرخه شبانه روزی آنها کاملاً مختل شده است.

در حالی که تحقیقات قبلی حاکی از آن است که خوردن پروتئین در وعده صبحانه و ناهار ممکن است باعث رشد بیشتر عضلات شود، محققان این مطالعه این پدیده را با دقت بیشتری در وعده صبحانه بررسی کردند.

به دلیل اینکه صبح از نظر متابولیکی فعال ترین یا در حالت بالقوه آنابولیک (رشد) است، ما اساساً برای رشد، قدرت، هایپرتروفی در صبح آماده هستیم.

ممحققان تأثیر مصرف پروتئین در اوایل روز را از سه زاویه بررسی کردند.

محققان دو گروه از موش آزمایشگاهی را به صورت مکمل های آمینو اسید شاخه ای (BCAA) به عنوان منبع پروتئینی  در هنگام صبحانه یا موقع شام تغذیه کردند. موقع صبحانه، پروتئین فقط 8.5٪ از وعده غذایی آنها را تشکیل می داد، در حالی که در هنگام شام، آنها با 11.5٪ درصد پروتئین بیشتری مصرف می کردند. با وجود مصرف پروتئین کمتر، رشد عضلانی در موشهایی که در وعده صبحانه پروتئین داشتند بیشتر بود.

محققان برای تأیید اینکه تفاوت بین دو گروه موش در زمانی از روز است که پروتئین خود را مصرف کردند، این آزمایش را بر روی موشهایی که فاقد ژن Bmal1 در سلول های عضلانی خود بودند نیز تکرار کردند. این ژن برای حفظ ریتم شبانه روزی ضروری است. و دانشمندان هیچ تفاوتی در تأثیر پروتئین صبحانه یا شام بر روی هیپرتروفی عضلات در این موش ها پیدا نکردند.

سرانجام، برای بررسی اینکه آیا این تأثیر به انسان منتقل می شود، محققان 60 زن مسن را که مصرف روزانه پروتئین آنها مطابق با توصیه های متخصصان بهداشت ژاپن بود، استخدام کردند. نیمی از زنان گزارش کردند که در صبحانه بیشتر از شام پروتئین مصرف می کنند و نیمی دیگر برعکس عمل می کنند.

در حالی که از نظر سطح فعالیت، توده بدنی، قد،BMI  ، توده چربی، عملکرد بدنی یا مصرف رژیم غذایی تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت، گروهی که پروتئین خود را در اوایل روز خوردند، توده عضلانی بیشتری داشتند.

برای زنانی که پروتئین خود را در اوایل روز دریافت کردند، شاخص توده عضلانی اسکلتی و قدرت به طور قابل توجهی بالاتر بود.

نتیجه این مطالعه این است که برای اطمینان از سالم و قوی ماندن حتی برای افراد مسن، همانطور که توسط مطالعه نشان داده شده است، ایده خوبی است که مصرف پروتئین را به ساعات اولیه بیداری انتقال دهیم.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی