هوس های غذایی که رژیم را خراب میکنند

حقیقت درباره هوس های غذایی

حقیقت درباره هوس های غذایی

ولع خوردن یک غذا به این معنا نیست که بدن شما به آن ماده ی غذایی نیاز دارد. هوس خوردن یک غذا مقدار کمی با نیاز بدن و مقدار زیادی با فعالیت شیمیایی مغز سرو کار دارد. هوس ممکن است مربوط به بافت یک غذا باشد ( ترد ، نرم ) ویا مزه ( شیرین ، نمکی ) اما همه در یک چیز مشترک هستند و آن برهم زدن برنامه ی غذایی شما است.

 

بستنی

معمولا افرادی که زیاد هوس غذا میکنند کسانی هستند که bmi بالایی دارند. جای تعجب ندارد چون غذاهای چرب بییشتر مورد توجه قرار میگیرند. ترکیب خنکی، خامه و شیرینی بستنی را تبدیل به غذایی میکند که مقاومت در برابرش سخت است. اما خوردن آن به کالری حسابی برایتان خرج برمیدارد. یک وعده معمولی بستنی وانیلی حدود 230کالری دارد.

پیشنهاد بهتر:

نصف فنجان بستنی کم چرب کالری بسیار کمتری دارد

چیپس سیب زمینی
ترکیب شوری و تردی به چیپس سیب زمینی جذابیتی فوق العاده میدهد. با توجه به طعم یک پاکت یک اونسی چیپس سیب زمینی دارای حداقل 150 کالری است. خوردن یک بسته ی بزرگ 8 اونسی حدود 1230کالری برای شما به دنبال دارد.
پیشنهاد بهتر:

قطعات کرفس و هویج را در حموس بگذارید و میل کنید. با این کار تردی را حفظ کردید، کالری کمتری استفاده کردید و همینطور مقدار قابل توجهی مواد مغذی به بدن خود رسانده اید.

شکلات
بیشتر زنان عادت به خوردن شکلات دارند و این کار را به طور منظم انجام میدهند. این درست است که خوردن شکلات روی خلق و خو بسیار تاثیر گذار است اما فراموش نکنید همین شکلات میتواند صدها کالری به میزان کالری مصرفی روزانه اضافه کند.
پیشنهاد بهتر:

از شکلات های تلخ که درصد کاکائو بالایی دارند استفاده کنید. با این کار هم کالری کمتری استفاده کردید و هم اینکه این نوع کاکائو برای قلب نیز مفید است.

پاپ کورن
گاهی اوقات نشستن و فیلم دیدن باعث میشود هوس کنید پاپ کورن بخورید. حافظه تاثیر زیادی در هوس های غذایی دارد، قبلا در حال دیدن فیلم از خوردن پاپ کورن لذت برده اید و حالا نیز پیشنهاد خوردن دوباره را رد نمیکنید. پاپ کورن ساده یک میان وعده ی سالم است اما معمولا پاپ کورن هایی که در بسته بندی بفروش میرسد با روغن نارگیل درست میشوند و سس کره ای به آنها اضافه میشود. و در نتیجه پاپ کورن سالم تبدیل به هیولایی با 400 تا 1200کالری میشود.
پیشنهاد بهتر:

پاپ کورن را ساده استفاده کنید.

دونات ها
اگر رژیم هستید دونات برای شما مانند میوه ی ممنوعه است. همین ممنوع بودن دلیل کافی برای هوس کردن را فراهم میکند. تحقیقات نشان داده خوردن غذاهای دلخواه در یک هفته و سپس کنار گذاشتن آنها در هفته ی بعد الگویی یو یو شکل به وجود می آورد و ممکن است هوس کردن را شدت ببخشد. اگر واقعا هوس خوردن غذایی را دارید مقداری از آن خوردن بهتر از کنار گذاشتن کاملش است. مشکل دونات ها این است که مواد مغذی بسیار کم و کالری بسیار بالایی دارند.
پیشنهاد بهتر:

نان سبوس دار با کره ی بادام زمینی

گوشت قرمز
آیا احساس میکنید یک وعده بدون داشتن یک قطعه گوشت وعده نمیشود؟ خبر خوب این است که برای رسیدن به وزن سالم مجبور نیستید گوشت را کنار بگذارید. فقط قطعه ی گوشت درست را انتخاب کنید. یک استیک معمولی حدود 700کالری دارد. ( اگر چربی آن را کم نکنید ممکن است بیشتر هم باشد )
پیشنهاد بهتر:

از گوشت چرخ کرده کم چرب استفاده کنید.

پیتزا
پیتزا یکی از غذاهای محبوب در سراسر جهان است. همچنین پیتزا مقداری مزایا برای سلامتی هم دارد. یک برش معمولی حدود 12 گرم پروتئین و 2.5 گرم فیبر دارد. اما هر برش پیتزا حدود 280کالری دارد. ( اگر مواد زیاد شود میتواند بیشتر هم باشد )
پیشنهاد بهتر:

پیتزا را خودتان در خانه درست کنید. از گوشت و پنیر پیتزای کم چرب استفاده کنید و همچنین از گوجه قرنگی فلفل دلمه ای و دیگر سبزیجات.

ماکارونی
ماکارونی در بیشتر کشورهای جهان جزو 5 غذای برتر است. مشکل اینجاست که بیشتر مردم از ماکارونی استفاده میکنند که با آرد تصفیه شده درست میشود. ماکارونی ساده تنها یک پنجم ماکارونی سبوس دار فیبر دارد. این یعنی ماکارونی سبوس دار میتواند انرژی پایدار تری به شما بدهد. سس ماکارونی هم میتواند از جمله موارد رژیم کش باشد بعضی سس ها حدود 800 تا 1200کالری دارند.
پیشنهاد بهتر:

ماکارونی سبوس دار با سسی که پایه ی آن سبزیجات است استفاده کنید.

سیب زمینی سرخ کرده
با غذا سیب زمینی هم میخورید؟ همین سوال کافیست تا هوس خوردن سیب زمینی سرخ کرده در شما بیدار شود. یک وعده ی بزرگ سیب زمینی سرخ کرده میتواند معادل یک همبرگر کالری داشته باشد( 500کالری ).
پیشنهاد بهتر:

به جای سیب زمینی سالاد بخورید و یا اگر اراده ای آهنین دارید سیب زمینی سفارش دهید اما تنها پنج یا شش عدد استفاده کنید.

آجیل ها
در مهمانی ها خوردن یک مشت آجیل کار ساده ای است اما همین آجیل مخلوط بو داده شده میتواند بیش از 800کالری انرژی داشته باشد.
پیشنهاد بهتر:

از آجیل هایی که پوست دارند استفاده کنید این آجیل ها سرعت خوردن را کم میکنند.

 
قهوه
هوس خوردن قهوه چیزی فراتر از یک هوس ساده است چون قهوه خاصیتی اعتیاد آور دارد. بعضی افراد بدون خوردن قهوه حس میکنند نمیتوانند کامل هوشیار شوند. خوشبختانه قهوه کالری خاصی ندارد البته تا زمانی که به آن شکر و خامه اضافه نکرده باشید.
پیشنهاد بهتر:

در قهوه ی خود از شیر کم چرب یا شیر سویا استفاده کنید.

حمله ی ساعت 3 میان وعده
اگر ساعت 3ماشین میان وعده شروع به هشدار دادن کرد بدانید دچار افت قند خون بین دو وعده شده اید. متاسفانه یک کلوچه ی شکلاتی با اینکه کالری بالایی دارد فقط میتوان برای مدتی کوتاه این حس را از بین ببرد.
پیشنهاد بهتر:

از میان وعده هایی استفاده کنید که ترکیب پروتئین و دانه های کامل باشد. مانند پنیر کم چرب روی کراکر های سبوس دار. میان وعده های سالم کمک میکند کمتر درگیر هوس های غذایی شوید و همچنین باعث میشوند بیشتر پایبند رژیم بمانید.

ناخنک های عصبی
گاهی هوس های غذایی از روی گرسنگی نیست و جنبه ی عصبی دارد برای مثال احساسات ناخوشایند مانند استرس و اضطراب. به این حالت خوردن احساسی میگویند و اگر درگیر این مشکل هستید و هرچند وقت این کار را انجام میدهید رژیم خود را تضعیف میکنید.
پیشنهاد بهتر:

سعی کنید از روشهای کنترل استرس استفاده کنید. یوگا یا مدیتیشن کار کنید. و یا میتوانید در این موقعیت ها غذاهای آزاد به جای غذاهای پرکالری استفاده کنید.

یک روز بد
خوردن احساسی میتواند در پایان یک روز بد اتفاق بیوفتد. در این موقعیت ممکن است برای کاهش احساس اندوه و غم رو به غذاهایی پرکالری بیاورید. در موارد شدید خوردن احساسی موجب میشود فرد حتی وقتی پر شده نیز به خوردن ادامه دهد.
پیشنهاد بهتر:

برای فروکش کردن احساسات خود به جایی غیر از یخچال مراجعه کنید. با دوستی که از او آرامش میگیرید تماس بگیرید، به موزیک مورد علاقه خود گوش دهید و یا آنچه در فکرتان است را در یک دفترچه بنویسید.

کنترل کردن هوس های غذایی: خوردن میان وعده
اگر هوس های غذایی زمانی که گرسنه هستید به سراغتان می آیند میان وعده های سالم بین وعده های اصلی بخورید. خوردن درست و از روی برنامه ی میان وعده ها کمک میکند کمتر گرسنه شوید و هوس های غذایی از شما دور شود. این را فراموش نکنید که هر میان وعده باید کمتر از 200 کالری داشته باشد. انتخاب های خوب عبارتند از ماست با میوه های تازه، تخم مرغ آب پز، اسموتی میوه.
کنترل کردن هوس های غذایی: پیاده روی
همه میدانیم که پیاده روی باعث سوزاندن کالری و کاهش وزن میشود. اما به تازگی معلوم شده است که پیاده روی کمک میکند کتر شیرینی جات بخورید. در یک تحقیق مشخص شد افرادی که 15 دقیقه پیاده روی میکنند نسبت به افرادی که 15 دقیقه استراحت میکنند کمتر میل به خوردن شکلات دارند.
کنترل هوس های غذایی: رژیم کم کربوهیدرات
تحقیقات نشان داده کسانی که در برنامه ی غذایی خود بیش از حد کربوهیدرات مصرف میکنند هنگام رژیم گرفتن و زمانی که غذایشان محدود میشود بیشتر درگیر هوس های غذایی میشوند اما کاسنی که آرام کربوهیدرات برنامه غذایی خود را کم کرده و به حد متعادب رسانده اند در برابر هوس های غذایی مقاوم تر بوده و در رژیم گرفتن نتایج بهتری کسب کرده اند.
کنترل هوس های غذایی: مقداری خوش گذرانی
گاهی اوقات مقاومت کردن بیشا از حد در برابر غذاهای دلخواه باعث تحریک بیش از پیش هس های غذایی میشود. برای اینکه کمتر دچار این مشکل شوید متوانید گاهی یکی از میان وعده های خود را به غذای دلخواه خود اختصاص دهید تا بتوانید اشتیاق خود به چنین غذاهایی را کنترل کنید. البته مواظب باشید که بیش از حد کالری آن وعده بالا نرود.
 
 
 
 
امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی