مکمل کراتين خوب يا بد

کراتین

اگر مي توانيد بدون مصرف آن عضله خود را افزايش دهيد، کراتين مصرف نکنيد. به گفته يک پزشک آمريکايي، «اگرچه کراتين قدرت و توده عضله را افزايش مي دهد، اما بيشتر متخصصان مصرف نکردن آن را توصيه مي کنند.

به طور کلي مکمل کراتين که ممکن است در پودرهاي طعم دار يافت و با مايعات مخلوط مي شود، توانايي بدن را در توليد سريع انرژي افزايش مي دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،با تأمين انرژي بيشتر، افراد ورزشکار مي توانند سخت تر تمرين کنند. تحقيقات نشان مي دهد، کراتين براي ورزشکاراني که تمرينات سنگين دارند، موثرتر است. ورزش هايي مانند دو، فوتبال و …

نتايج بررسي ها حکايت از آن دارد که کراتين استقامت و عملکرد فرد را در ايروبيک افزايش مي دهد. اما بايد دانست که با مصرف کراتين، وزن افزايش مي يابد. اين افزايش وزن نيز سريع شکل مي گيرد، در حالي که اضافه وزن در ابتدا کم است، اما پس از مدتي وزن عضله ها بيشتر مي شود. کراتين که ماده فعال با خاصيت اسمزي است، آب را به سلول هاي عضله جذب مي کند و ساخت پروتئين را افزايش مي دهد. با مصرف کراتين، فيبرهاي عضلاني رشد مي کند. البته به شرطي که همراه با ورزش کردن باشد؛ در غير اين صورت حجم به دست آمده، تنها وزن آب است.

آيا کراتين بر عملکرد کليه ها تأثير مي گذارد؟

به گفته متخصصان، کراتين يکي از پرمصرف ترين مکمل هاي ورزشي است و عوارض زيادي براي آن بيان نشده است. اگرچه در مواردي، عوارضي از جمله آسيب ديدگي کليه، مشکلات قلب، گرفتگي عضله، کشيدگي عضله، کم شدن آب بدن، اسهال و … گزارش شده است. اما اين ناراحتي ها مي تواند به علت مصرف بيش از حد برخي انواع ويتامين ها هم ايجاد شود. مصرف بيش از حد ويتامين C باعث اسهال و مصرف بيش از حد آهن مي تواند منجر به مشکلات معده شود. براي امنيت بيشتر، متخصصان، مصرف کراتين را تنها به افراد سالم که مشکل کليوي ندارند، توصيه مي کنند.

آيا هيچ مشکلي در مصرف کراتين نيست؟

اگر مي توانيد بدون مصرف آن عضله خود را افزايش دهيد، کراتين مصرف نکنيد. به گفته يک پزشک آمريکايي، «اگرچه کراتين قدرت و توده عضله را افزايش مي دهد، اما بيشتر متخصصان مصرف نکردن آن را توصيه مي کنند.

مصرف کراتين براي افراد زير ۱۸سال توصيه نمي شود. کراتين باعث پارگي عضله مي شود که مي تواند آسيب هاي جدي ايجاد کند. تأثير کراتين روي استخوان و عضله هنوز مشخص نشده است.»

آيا آن تغيير در بدن که انتظار مي رود، رخ مي دهد؟

آن چه همه متخصصان روي آن توافق دارند، اين است که نمي توان گفت کراتين تأثير مختلفي روي همه افراد دارد. برخي افراد به کراتين واکنش نشان نمي دهند که يک مسئله ژنتيکي است. پزشکان مي گويند گوشت داراي ميزان زياد کراتين است؛ بنابراين گياهخواران نسبت به گوشتخواران از مصرف کراتين نتيجه بهتري به دست مي آورند. البته برنامه غذايي هر فرد متفاوت است و اگر برنامه غذايي صحيحي نداريد، مصرف کراتين فايده اي ندارد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی