سویا زنان یائسه را در برابر پوکی استخوان محافظت می کند

سویا

 

با توجه به نتایج حاصل از یک مطالعه مقدماتی که در کنفرانس سالانه غدد درون ریز در ادینبورگ ارائه شده است،  خوردن رژیم غذایی غنی از سویا به دلیل وجود پروتئین و ایزوفلاون سویا می تواند زنان یائسه را از تضعیف استخوان و پوکی استخوان محافظت کند.
پوکی استخوان یک بیماری شایع است که در آن استخوان آسیب پذیر و شکننده  می شوند که بافت استخوانی از دست می رود و علت 9 میلیون شکستگی در سراسر جهان در هر سال است.  در زنان بلافاصله پس از یائسگی ، استخوان ها به سرعت از دست می روند که به دلیل تولید کمترهورمون های جنسی استروژن است زیرا این هورمون زنان را در برابر از دست رفتن استخوان محافظت می کند. سویا حاوی مواد شیمیایی شناخته شده به عنوان ایزوفلاون است که ساختارشان مشابه استروژن هستند و بنابراین از لحاظ تئوری می تواند با تقلید از عمل استروژن از زنان در برابر پوکی استخوان محافظت کند.
در این مطالعه، محققان از دانشگاه هال به دویست نفر از زنان که دچار یائسگی زودرس شده بودند به مدت 6 ماه روزانه مکمل پروتئین سویا همراه با 66 میلی گرم  ایزوفلاون و یا یک مکمل پروتئین سویا  به تنهایی دادند و تغییرات در فعالیت استخوان زنان را با اندازه گیری پروتئین های خاصی (βCTX و P1NP) در خون بررسی کردند.
آنها دریافتند که در زنان دریافت کننده ی مکمل سویا با ایزوفلاون سطح Βctx نسبت به زنان دریافت کننده ی مکمل سویا به تنهایی به طور قابل توجهی پایین تر است که نشان می دهد در آنها سرعت  از دست دادن استخوان آهسته تر و خطر ابتلا به پوکی استخوان کمتر است و همچنین مشخص شده است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آنها نسبت به افراد مصرف کننده ی مکمل سویا به تنهایی پایین است.
Thozhukat Sathyapalan  نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما دریافتیم که پروتئین و ایزوفلاون سویا به تقلید از داروهای پوکی استخوان معمولی یک گزینه بی خطر و موثر برای بهبود سلامت استخوان در زنان در طول یائسگی زودرس است.
66 میلی گرم ایزوفلاون که ما در این مطالعه استفاده کردیم معادل خوردن یک رژیم غذایی شرقی است، که غنی از پروتئین سویا است. در مقابل، ما با پیروی از یک رژیم غذایی غربی فقط 2-16 میلی گرم ایزوفلاون دریافت می کنیم.
مکمل غذایی با ایزوفلاون می تواند باعث کاهش قابل توجهی در تعداد زنان مبتلا به پوکی استخوان منجر شود.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی