رژیم غذایی برای دیابتی ها

بیماران دیابتی

در اینجا، چند توصیه به افرادی که مبتلا به دیابت هستند، ارائه می‌کنیم. دیابت یک بیماری است که با میزان بسیار بالای قند در خون شناخته می‌شود و فرد را در معرض کربوهیدرات بالا و عوارض آن قرار می‌دهد. کسانی که مبتلا به این بیماری شده اند، حتماً باید از یک رژیم غذایی خاص پیروی کنند.

بنابراین، در این وضعیت دقیقاً چه باید کرد؟

رژیم غذایی دیابتی

به طور کلی، افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند باید میزان مصرف گوشت شان (گوشت های چرب، گوشت خوک… )، میزان مصرف چربی های حیوانی (کره، مارگارین، خامه، پنیر…) و قندهای سریع الجذب (شکر سفید، مربا، شیرینی،… ) را کاهش دهند. در عوض باید میزان مصرف غذاهایی سرشار از قندهای کامل، مانند غلات، نشاسته ها و میوه های خشک را افزایش دهند.

تغذیۀ افراد دیابتی در عمل

در عمل، دیابتی ها باید قسمت عمده ای از خوراک شان را به غلات کامل (قندهای کامل)، سبزیجات و میوها (باید از مصرف آبمیوه پرهیز کرد، این کنستانتره ها، حاوی قندهای سریع الجذب و فاقد خواص ویتامین ها و دیگر مواد مغذی موجود در میوه ها هستند) اختصاص دهند.

باید شکرهای سفید (قندهای سریع الجذب) را با جایگزین ها، گوشت های چرب را با گوشت پرندگان و ماهی ها و چربی های حیوانی را با روغن کلزا یا زیتون جایگزین کرد.

دیابتی ها از فراورده های صنعتی خودداری کرده و خودشان آشپزی کنند برای رسیدن به چنین تغذیه ای، دیابتی ها باید در مقابل فرآورده های صنعتی مقاومت کرده و خودشان با استفاده از دستور العمل های ساده و شناخته شده، آشپزی کنند. در واقع، فرآورده های صنعتی مانند، بیسکویت های صنعتی، نان های روغنی و غذاهای آماده، سرشار از مادۀ چرب و البته پُر از قندهای سریع الجذب هستند.

خوراکی های بشقاب یک دیابتی: پروتئین ها+ غلات+ سبزیجات

علاوه بر توصیه های عملی، ضروری است که یک دیابتی بداند، غذاهای روزانه اش باید چگونه ترکیبی داشته باشند. این غذا باید، شامل پروتئین ها، غلات و سبزیجات باشد.
پروتئین ها: این مادۀ ضروری را می‌توان در ماهی ها، گوشت پرندگان، سبزیجات و خمیر توفو یافت.
غلات: غلات را می‌توان به شکل خمیر و نان، برنج کامل، بلغور کامل و بلغور مورد استفاده قرار داد.
سبزیجات: تمام سبزیجات (پخته، خام، تازه، منجمد یا به شکل کنسرو) که با مقدار کمی روغن (روغن زیتون یا روغن کُلزا) برای خوردن آماده می‌شوند.

موارد احتیاط….

و بالاخره، در هنگام مصرف برخی خوراکی ها، این موارد احتیاطی را در نظر داشته باشید: غلات صبحانه، اغلب میزان بسیار بالایی چربی و میزان بسیار زیادی کربوهیدرات های در خود دارند. برخی لبنیات قند بالایی ندارند، اما سرشار از چربی هستند. فرآورده های لبنی که طبیعی هستند و چربی کمتری دارند، را در الویت قرار دهید. خمیرهای پیتزا و تارت که به شکل صنعتی تهیه شده اند، سرشار از مواد چرب هستند. نوشیدنی های شیرین (سودا و آبمیوه ها) حاوی مقدار بسیار زیادی قندهای ساده هستند، البته نوشیدنی های بدون گاز سبک که با جایگزین ها شیرین شده اند، چنین وضیتی ندارند. و در نهایت به مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود: آزمایش خون را به طور مرتب برای سنجش قند خون تان، فراموش نکنید!

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی