دلایلی برای کم نشدن چربی شکم

چربی شکم

نگرانی های چربی شکم

آب کردن چربی شکم برای بسیاری از ما مهمترین کار است. به جز چربی شکم، چربی های احشایی نیز با احاطه کردن اندام ها باعث پف کردن و جلو آمدن شکم می شوند، که در نهایت این چربی ها می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، مقاومت به انسولین و بعضی از سرطان ها شود. اگر رژیم غذایی و ورزش نتوانستند کمک زیادی به کاهش این چربی ها بکنند، آنگاه هورمون ها، سن و سال و دیگر دلایل ژنتیکی ممکن است در این موضوع دخیل باشند. در این مقاله 11 دلیل احتمالی که باعث می شوند این چربی ها آب نشوند را بررسی می کنیم.

سن و سالتان بالا رفته است
همین طور که سنتان بالا میرود بدنتان نیز نحوه ی اضافه کردن و از دست دادن چربی را تغییر می دهد. هر دو گروه زن و مرد با بالا رفتن سنشان کاهش سرعت متابولیزم و میزان کالری مورد نیاز بدن برای عملکرد طبیعی را تجربه خواهند کرد. در صدر همه ی اینها خانم ها باید با یائسگی هم دست و پنجه نرم کنند. زنان پس از یائسگی اگر وزن اضافه کنند احتمال اینکه این اضافه وزن خود را در ناحیه شکم نشان دهد بسیار زیاد است. در دوران یائسگی تولید هورمون های استروژن و پروژسترون کند می شود. همچنین سطح تستوسترون نیز رو به کاهش می رود اما با سرعتی کمتر. این تغییر در هورمون ها باعث می شود وزن زنان در ناحیه شکم متوقف شود. اما خبر خوب این است که می توانید با این فرآیند مقابله کنید.
تمرینی که انجام می دهید اشتباه است
دویدن روزانه و یا شرکت در یک کلاس اسپین میتواند برای قلب عالی باشد. اما ورزش هوازی به تنهایی نمی تواند برای میان تنه کار ساز باشد. باید ترکیبی از تمرینات قدرتی و هوازی را انجام دهید. تمرینات قدرتی باعث می شود حجم عضلانی بدن افزایش بیابد و بدن برای سوزاندن کالری بیشتر آماده شود. عضله بیشتر از چربی انرژی مصرف می کند پس با داشتن عضله ی بیشتر مقدار کالری بیشتری نیز می سوزانید. توصیه میشود در هفته 250 دقیقه ورزش با شدت متوسط و یا 125 دقیقه ورزش با شدت بالا داشته باشید.
زیاد از غذاهای فرآوری شده استفاده می کنید
غلات تصفیه شده مانند نان سفید، چیپس، قندهای تصفیه شده در نوشیدنی های شیرین باعث افزایش التهاب در بدن می شود. چربی شکم با التهاب در ارتباط است، با خوردن بیش از حد غذاهای فرآوری شده مانع توانایی بدن برای آب کردن چربی شکم می شوید. غذاهای طبیعی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که خاصیت ضد التهابی نیز دارند و همچنین باعث پیشگیری از بروز چربی شکم می شوند.
چربی های اشتباهی را برای خوردن انتخاب کردید
بدن به تمام چربی ها به یک حالت واکنش نشان نمی دهد. تحقیقات نشان می دهد بین مصرف بالای چربی های اشباع شده ( گوشت و لبنیات ) و افزایش چربی احشایی ارتباط است. از سوی دیگر چربی های اشباع نشده ( برای مثال روغن زیتون ) و انواع خاصی از چربی های دارای حلقه های اشباع نشده ( به طور عمده امگا 3 موجود در گردو، دانه آفتابگردان و ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ) خاصیت ضد التهابی در بدن دارند، و استفاده ی کافی از این چربی ها تاثیر خوبی روی بدن دارد. اما به یاد داشته باشید خوردن بیش از اندازه از هر نوع چربی می تواند باعث بالا رفتن کالری دریافتی و در نهایت اضافه شدن وزنتان شود.
تمریناتی که انجام می دهید به اندازه کافی چالش برانگیز نیست
برای آب کردن چربی شکم مقاوم باید سطح تمرینات خود را بالا ببرید. در یک مطالعه که در مجله پزشکی و علوم در ورزش منتشر شد محققان به این نتیجه رسیدند افرادی که یک برنامه ورزشی با شدت بالا را دنبال می کنند میزان بیشتری چربی شکم نسبت به کسانی که برنامه ی ورزشی سبکی دارند می سوزانند. ( در واقع کسانی که برنامه ورزشی سبکی دارند تغییر آنچنانی را شاهد نبودند ). برای سوزاندن کالری بیشتر ورزش سنگین تر لازم است پس تا جایی که می توانید باید در تمرینات خود پیشرفت کنید. ورزش با شدت بالا یعنی بتوانید در کمترین زمان بیشترین کالری را بسوزانید و تمام عضلات بدن را به کار بگیرید.
استرس دارید
فرصت های کوتاه، صورت حساب ها، فرزندان، هر آنچه باعث استرس شما شده است اگر باعث افزایش بیش از حد استرس شود جلوی آب کردن چربی های اضافی را می گیرد مخصوصا چربی های میان تنه. تمایل به خوردن غذاهای پرچرب و پر کالری زمانی که استرس دارید تنها دلیل آب نشدن چربی ها نیست بلکه تنها قسمتی از آن است. یکی دیگر از دلایل هورمون استرس کورتیزول است که ممکن است باعث بزرگ شدن سلول های چربی بدن شود. سطح بالای کورتیزول با افزایش چربی احشایی در ارتباط است.
کم می خوابید
اگر جزو آن دسته افراد هستید که شبها کمتر از 6 ساعت میخوابند یک راه ساده برای کوچک کردن میان تنه ی خود دارید: بیشتر بخوابید. یک تحقیق 16 ساله که روی تقریبا 70000 زن صورت گرفت نشان داد کسانی که 5 ساعت یا کمتر در طول شب می خوابند 30% بیشتر در خطر افزایش وزن هستند تا آنها که 7 ساعت در طول شب می خوابند. موسسه ملی بهداشت به بزرگسالان توصیه می کند هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابند.
اندامتان سیب شکل است
اگر به جای باسن و ران بیشترین وزنی که اضافه می کنید در میان تنه است به این معناست که بدنتان سیب شکل است. این استعداد ژنتیکی به آن معناست که کاهش چربی شکم برایتان مشکل خواهد بود اما غیر ممکن نیست.
مریض هستید
اگر سطح تستوسترون بدنتان بالا است میتواند به دلیل داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد که کاهش وزن را سخت می کند. اگر بدنتان سیبی شکل است و اضافه وزن هم دارید بهتر است پزشکتان شما را ببیند، چون ممکن است پیش دیابت و یا دیابت داشته باشید.
انگیزه ندارید
آیا به کارهایی که برای کاهش چربی شکم انجام می دهید متعهد هستید؟ کاهش چربی شکم نیاز به داشتن برنامه ای کم کالری، سرشار از فیبر، کم در کربوهیدرات و قند و داشتن تمرینات هوازی و قدرتی است اگر به کاری که می کنید اعتقاد داشته باشید و با تمام وجود برنامه را اجرا کنید می توانید از سد موانع ژنتیکی و هورمونی نیز عبور کنید و به هدف خود برسید.
امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی