حس بویایی با وجود اضافه وزن

بینی

آیا می دانستید بویایی افراد چاق نسبت به دیگران بهتر و قوی تر است و بهتر می توانند بوی انواع غذاها را حس کنند و از هم تشخیص بدهند!

محققان بر این باورند افرادی که می توانند کاملا ماهرانه و به سادگی انواع بوهای مختلف به ویژه بوی غذاهای متنوع را به یاد بیاورند بیشتر در معرض چاقی به ویژه چاقی مفرط هستند. به گفته «بارکا پاتل»، استاد روانپزشکی دانشگاه یل و سرپرست تیم مطالعه، تحقیقات پیشین نشان می دهند که هوس کردن غذا به طرز عجیبی با تصویر ذهنی افراد از مواد غذایی و همچنین به یاد آوردن بوی آنها ارتباط دارد.
برای بررسی دقیق تر این موضوع محققان ۳ نظرسنجی متفاوت را در اختیار ۲۵ نفر از افراد مورد آزمایش قرار دارند که در آن از این افراد خواسته شده بود تا به توانایی تصور ذهنی خود شامل یادآوری صحنه های مختلف، غذاهای مختلف و بوهای گوناگون امتیازدهی کنند. به عنوان مثال از آنها خواسته شده بود تا به نحوه و کیفیت یادآوری بوی یک نوع شامپو یا صابون خاص که پیش از این از آن استفاده نموده اند امتیاز بدهند.
همان طور که انتظار می رفت افرادی که وزن بیشتری داشتند تصاویر ذهنی واضح تری از بو و غذاهای مختلف گزارش نمودند و بهتر توانستد بوهای گوناگون اعم از بوی غذا یا سایر بوها را به یاد بیاورند.
برای حصول اطمینان از نتایج بدست آمده محققان همین آزمایش را با ۵۷ نفر شرکت کننده جدید انجام دادند و گفتنی است که به نتایج یکسانی با آزمایش پیشین دست یافتند.
به گفته محققان تصویر ذهنی و یادآوری دقیق عطر غذاهای مختلف با هوس کردن آنی این غذاها مرتبط بوده وهر چه شخص دقیق تر بتواند بوی یک غذا را به خاطر بیاورد تعداد دفعاتی که هوس به خوردن یک غذا می کند بیشتر خواهد بود که در نهایت منجر به مصرف بیشتر مواد غذایی و چاق شدن فرد خواهد شد. البته لازم به ذکر است این هوس های آنی با انجام کارهایی بسیار ساده همانند یک قدم زدن کوتاه مدت کاملا از یاد خواهند رفت.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی