ارتباط رژیم غذایى با سفیدى زودرس مو!

سفیدی زودرس مو

متخصصان معتقدند هر چند عامل اصلى سفید شدن موروثى است اما رژیم غذایى و بیماریهایى همچون تیروئید و كم خونى نیز، در بروز این عارضه بى تأثیر نیست.

علت سفید شدن موى سر تولید نشدن رنگ دانه اى به نام ملانین از سلولهاى ملانوسیت پوست است؛ به این ترتیب با افزایش سن از عملكرد ژنى به نام BCL كه مسؤول حفظ این سلولهاست كاسته شده و موى سر سفید رنگ مى شود.
كمبود ویتامین B12، رژیم غذایى نامناسب و استعمال دخانیات در بروز سفیدى زودرس مو مؤثر است. مطالعات نشان داده است مصرف مواد غذایى حاوى ویتامین هاى گروه B، همچون تخم مرغ، سبزیجات، سبوس گندم، جو و برنج در پیشگیرى از زود سفید شدن مو و به تأخیر انداختن آن مؤثر است.
وجود عنصر مس در بدن عاملى براى رشد، استقامت و حفظ رنگ موى سر است. نخود فرنگى، قارچ، سیب زمینى، لوبیا، عدس و میوه جاتى همچون موز، سیب، گلابى و هلو حاوى مقادیر مورد نیاز بدن به عنصر مس هستند.

درست است که سفیدشدن مو با سن افراد ارتباط مستقیمی داردولی برخی از افراد هنوز پیر نشده موهایشان سفید میشود. چه بسا در خانواده ها دیده میشود که موهای فرزند سفیدد شده است ولی هنوز موهای والدین سفید نیست پس سفیدی مو  فقط به دلیل  بیشتر بودن سن و پیری نمیتواند باشد پس چه عواملی تاثیر گذارند وروشهای پیشگیری از آن چیست؟

تجربیات نشان می دهد کمبود فلزاتی همچون منگنز، روی ، تیتانیوم ، آهن و مس از عوامل اصلی در سفید شدن وشکنندگی موها به حساب می آیند. طبق نظر متخصصان تغذیه، افراد که دچار سفیدی مو هستند باید میوه هائی همچون سیب، گلابی، هلو و همۀ میوه هائی که سرشار از فلزات گوناگون خصوصا فلز منگنز هستند و نیز مصرف سبزیجاتی همچون سیر، پیاز ، موسیر و تره که دارای منگنز هستند را در برنامۀ غذائی خود بگنجانند.

مصرف مواد غذائی حاوی مس و منگنز در جلوگیری از سفیدی مو بسیار مؤثر است. یافته های موجود نشان می دهد در میان داروهای گیاهی، جوشاندۀ سبوس گندم، مصرف سنبل الطیب، خوردن روزانه ۱ قاشق مربا خوری از مخلوط پودر سبوس برنج و شکر یا نبات سائیده شده و قرار دادن نان جو در دستور رژیم غذائی نیز در حفظ رنگ مو و کاهش موهای سفید مؤثر است.

مس نیز از جمله عناصری است که می تواند بر پوست و مو تاثیر بگذارد و حتی از سفید شدن مو هم جلوگیری می کند. خوراکی هائی همچون نخودفرنگی، قارچ، آجیل، لوبیا، عدس، گوجه فرنگی، موز، آلو ، سویا و سیب زمینی از جمله غذاهائی هستند که مقدار قابل توجهی مس را در خود جای داده اند.

فقط پیری مو را سفید نمی کند کمبود ویتامین ب۱۲، بیماری تیروئید، سیگار کشیدن (سرعت سفید شدن مو در سیگاری ها، چهار برابر افراد غیر سیگاری است) ، کم خونی، رژیم های سخت و طولانی مدت، عوامل ارثی، بیماری ها و افزایش گلبولهای سفید خون نیز باعث سفیدی زود هنگام و بیش از حد موها می شود

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی