آنتی اکسیدان ها: خواص درمانی و اطلاعات تغذیه ای

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها چه کارهایی انجام می دهند؟

آنتی اکسیدان ها سلول را در مقابل آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. برخی از آنتی اکسیدان ها حاصل متابولیسم طبیعی هستند و برخی دیگر در مواد غذایی یافت می شود.

آنتی اکسیدان مصنوعی به طور گسترده ای در صنایع آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی استفاده می شوند، اما ممکن است به دلیل نوسانات بالای خود ضررشان بیشتر از منفعتشان باشد. پس در نتیجه، به دست آوردن آنتی اکسیدان ها از منابع طبیعی تا جایی که امکانش است مهم است.

ریز مغذی هایی مانند ویتامین C، ویتامین E  و بتا کاروتن، مواد معدنی مانند سلنیوم و منگنز و بسیاری از فلاونوئیدها دیگر، پلی فنول ها و فیتواستروژن موجود در مواد غذایی همه به عنوان آنتی اکسیدان فعالیت می کنند.
هر آنتی اکسیدان عملکرد متفاوتی دارد و قابل تعویض با یکدیگر نیستند. و دلیل این که چرا یک رژیم غذایی متنوع بسیار مهم است این موضوع می باشد.
بهترین منابع آنتی اکسیدان ها چی هستند؟

بهترین منابع آنتی اکسیدان هستند گیاهان (میوه ها و سبزیجات) هستند. غذاهایی که آنتی اکسیدان ها به ویژه بالا است، اغلب به عنوان یک ” ماده ی غذایی فوق العاده ” یا ” ماده ی غذایی کاربردی ” نامیده می شوند و شامل بسیاری از انواع توت ها، سبزیجات، بادمجان، حبوبات مانند لوبیا سیاه و سفید و یا لوبیا قرمز و چای هستند. مواد غذایی با رنگ های پر رنگ و با طراوت معمولا حاوی بیشترین آنتی اکسیدان ها هستند.

مواد غذایی زیر نیز منابع خوبی از آنتی اکسیدان هستند.
• زغال اخته   
• سیب    
• کلم بروکلی    
• اسفناج    
• عدس

پخت و پز می تواند میزان آنتی اکسیدان غذاهای خاص را افزایش یا کاهش دهد.  لیکوپن آنتی اکسیدان است که به گوجه فرنگی رنگ قرمز می دهد،  وقتی گوجه فرنگی تحت حرارت قرار می گیرند، زیست دسترسی (یعنی برای بدن ما برای پردازش و استفاده راحتر در دسترس قرار گیرد) لیکوپن بیشتر می شود. با این حال، مطالعات نشان داده اند که گل کلم، نخود فرنگی و کدو سبز بسیاری از فعالیت آنتی اکسیدانی خود را در روند پخت و پز از دست می دهند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی