مهار برنامه ریزی شده استرس

مهار استرس

اگر می خواهید استرس و اضطرابتان را مهار کنید و آن را کنترل کرده و از آسیب های آن بکاهید با ما همراه باشید.

استرس هرگونه تغییر در محیط پیرامون موجود زنده است که حد طبیعی آن برای هر موجودی لازم است و عدم وجود آن موجب غیرفعال شدن مغز و خوابیدن مداوم می‌شود. در این میان خواب کافی، تغذیه و تحرک مناسب در کنترل استرس موثر است.

 امیرمحمد شهسوارانی در پاسخ به سؤالی درباره موقعیت‌هایی که فرد را در معرض استرس قرار می‌دهد، اظهار داشت: استرس شامل هر گونه تغییر در محیط پیرامون موجود زنده است که تعامل درون او را به هم زده و بازگشت مجدد به این تعامل درونی برای موجود زنده مستلزم صرف انرژی است.

* افراد بی‌استرس مدام می‌خوابند
وی افزود: استرس به خودی خود بد نیست و در سطوح معین و بهینه‌ای برای زندگی لازم است. در صورت عدم وجود میزان معینی از استرس در زندگی افراد مداوم در حالت خواب هستند، مغزشان غیرفعال بوده و انگیزه‌ای برای کار و تلاش نخواهند داشت.
این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: وجود استرس منجر به تلاش فرد برای رقابت و کوشش او برای موفق شدن در انجام کارهاست، اما وقتی که استرس از حد طبیعی و بهینه خود خارج می‌شود، ایجاد اشکال نموده و مشکلات و بیماری‌های مختلف را در سطح مغز، روان و اندام‌های بدن ایجاد می‌کند.
شهسوارانی با اشاره به شایع‌ترین مشکلات ایجاد شده توسط استرس،‌اظهار داشت: اختلالات اضطرابی و مشکلات روان‌ـ‌تنی درنتیجه فشار روانی ایجاد می‌شوند.

* علل ایجاد استرس
این روانشناس دلایل ایجاد استرس را در هر فرد و موقعیتی متفاوت از دیگری دانشت و خاطر نشان کرد: به طور کلی علت ایجاد استرس در موقعیت‌های کاری و زندگی،‌ خواست‌ها و الزامات محیطی و موقعیتی به میزانی بیش از توانایی‌ها و امکان دسترسی افراد به منابع حمایتی است. به‌ عنوان نمونه اگر در محیط کاری فرد شاغل ناچار باشد فعالیت‌های 2 نفر را همزمان تحت پوشش قرار دهد به خودی خود دچار استرس شغلی می‌شود.
وی ادامه داد: در موقعیت‌های مختلف زندگی نیز مواردی مانند ساعت‌های طولانی ماندن در ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، شلوغی بیش از حد محیط‌های زندگی و همچنین نبودن زمان کافی برای خواب و استراحت منجر به بروز استرس خواهد شد.

* راه‌های کنترل استرس
این متخصص حوزه بهداشت روان درباره راه‌کارهای کنترل استرس گفت: علاوه بر مراجعه به متخصصان بهداشت روان و نیز آموزش‌های عمومی و اختصاصی مقابله با استرس، ساده‌ترین و موفق‌ترین راهبرد مقابله با استرس داشتن سبک زندگی اصلاح شده براساس حداقل 8 ساعت خواب شبانه‌، 45 دقیقه ورزش، 2 ساعت پیاده‌روی و رعایت رژیم غذایی متناسب با وضعیت بدنی و سطح فعالیت است

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی