خودارضایی، عوارض جانبی، مزایا و خطرات

خود ارضایی

خودارضایی، عوارض جانبی، مزایا و خطرات

خودارضایی چیست؟

آیا خودارضایی بد است؟

خودارضایی به معنای خودتحریکی اندام تناسلی شما از طریق جنسی تا حد رسیدن به ارگاسم است. این یک رفتار بسیار رایج در بین مردان و زنان است و یک بخش بسیار طبیعی از رشد کودکان هر دو جنس است.

بیشتر کودکان بین دو تا شش سالگی با اندام تناسلی خود بازی می کنند. برای یک فرد بالغ، منظره کودکانی که اندام تناسلی خود را دوست دارند می تواند ناراحت کننده باشد زیرا او به این عمل از طریق فیلترهای بزرگسالان نگاه می کند. با این حال، این عمل یک بخش بسیار طبیعی از رشد برای هر کودکی است، زیرا فرآیندی است برای کاوش در بدن خود و کشف اینکه چگونه هر قسمت از بدن آن‌ها به لمس پاسخ می‌دهد و چگونه برخی از قسمت‌ها لذت‌بخش‌تر از سایرین هستند. برای کودکی که اندام تناسلی خود را مالش می دهد، به سادگی احساس لذت می کند و “اشتباه” یا “بد” نیست. این “فیلترهای بزرگسالان” اغلب توسط بزرگسالان به کودکان معرفی می شوند و اغلب کودک احساس سردرگمی و نگرانی می کند.

این بزرگ‌سالان به کودک واکنش نشان می‌دهند همان‌گونه که والدین خود یا بزرگ‌ترهای اطراف خود را در حالی که در کودکی بدن خود را بررسی می‌کردند، می‌دیدند. بنابراین، آنها همچنان این احساسات شرم را حمل می کنند و هرگز فرصتی برای راحت شدن با تمایلات جنسی خود ندارند.

این عمل به خودی خود «خوب» یا «بد» نیست، اگرچه در برخی موارد، اعتقادات مذهبی ممکن است افراد را وادار کند که آن را به عنوان «بد» بخوانند.

رشد جنسی بخش بسیار مهمی از رشد و تکامل طبیعی کودک است، همانطور که رشد جسمی، رشد عاطفی، یادگیری و توسعه مهارت های زبانی و ارتباطی طبیعی است.

با این اوصاف، آنچه نیز لازم است بیان شود، این است که اگرچه خودارضایی اشکالی ندارد، اما خودارضایی نکردن نیز اشکالی ندارد. برخی از افراد به طور طبیعی سطوح پایین تری از میل جنسی دارند یا ممکن است تصمیم بگیرند که به دلایل مذهبی یا شخصی از خودارضایی خودداری کنند. شما می توانید هر گزینه ای را که فکر می کنید برای شما بهترین است دنبال کنید.

 

آیا خودارضایی یک رفتار رایج است؟

متخصصان و محققان در زمینه مسائل جنسی موافقند که خودارضایی یک فرآیند کاملا طبیعی برای انسان است و یک رفتار جنسی سالم است. احتمالاً شهرت بدی دارد زیرا یک رفتار جنسی به شدت خصوصی است که هیچ کس حتی با نزدیکترین دوستان درباره آن صحبت نمی کند.

 

آیا خودارضایی مضر است؟

خیر. از منظر علم سلامت، خودارضایی اصلاً برای شما مضر نیست. برخی افراد فکر می کنند که خودارضایی به دلایل اخلاقی بد است، اما این یک انتخاب شخصی است.

 

آیا خودارضایی روزانه برای مرد سالم است؟

هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد. خودارضایی روزانه می تواند برای برخی از مردان طبیعی باشد، در حالی که برای برخی دیگر می تواند بیش از حد باشد. تا زمانی که خودارضایی بر سطح انرژی کلی شما تأثیری نداشته باشد و به زندگی و فعالیت های روزانه شما تجاوز نکند، باید خوب باشد.

اگرچه، تعداد کمی از کارشناسان جنسی، خودارضایی روزانه را بیش از حد می دانند. خودارضایی روزانه می تواند منجر به ضعف، خستگی، انزال زودرس شود و ممکن است فعالیت های جنسی با همسرتان را مهار کند.

از سوی دیگر، از دست دادن ارگاسم منظم سطح استرس را افزایش می دهد و می تواند به مشکلات سلامت روان، ناامیدی و به طور کلی ناراحتی اضافه کند. خودارضایی به تخلیه استرس کمک می کند و به تثبیت خلق و خوی شما کمک می کند و شما را شادتر و سالم تر می کند.

 

چند بار در هفته خودارضایی برای یک مرد طبیعی است؟

باز هم، پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد زیرا تعداد دفعات آن در هفته می‌تواند از مردی به مرد دیگر بر اساس شرایط سلامت عمومی او متفاوت باشد. مردانی هستند که دو تا سه بار در روز یا پنج بار در هفته یا حتی یک بار در هفته خودارضایی می کنند.

میل جنسی طبیعی است، اما افراط در هر چیزی مضر است. بنابراین، به جای افزایش دفعات خودارضایی، می توانید انرژی خود را به چیزهایی مانند ورزش یا هر سرگرمی دیگری هدایت کنید. این تضمین می کند که شما یک زندگی متعادل، سالم و شاد داشته باشید.

 

آیا خودارضایی می تواند جایگزین رابطه جنسی با شریک جنسی برای مردان شود؟

خودارضایی جایگاه خاص خود را دارد و همینطور رابطه جنسی با شریک زندگی. در واقع، خودارضایی می تواند تجربه بهتر با شریک جنسی را افزایش دهد، زیرا به شما کمک می کند بدن خود را بهتر درک کنید.

با این حال، اگر خودارضایی شروع به مانع شدن در زندگی جنسی با شریک زندگی شما کند، می تواند نشانه ای از یک مشکل باشد. به دلیل خودارضایی، اگر رابطه جنسی با شریک خود را از دست بدهید، تجربه صمیمیت با شریک زندگی خود را از دست خواهید داد.

اما زمان های معتبری وجود دارد که خودارضایی می تواند جایگزین رابطه جنسی شود، به عنوان مثال:

اگر میل جنسی شریک زندگی شما کمتر از میل جنسی شما است، خودارضایی یک گزینه است

اگر شریک زندگی بیمار است

اگر شریک زندگی شما باردار است

 

آیا خودارضایی می تواند باعث انزال زودرس شود؟

خودارضایی بیش از حد ممکن است باعث آسیب به اعصابی شود که اجازه انزال را می دهند. این می تواند باعث انزال زودرس یا حتی انزال در هنگام خواب شود.

 

آیا خودارضایی می تواند بر تعداد اسپرم شما تأثیر بگذارد؟

خودارضایی بر تعداد اسپرم هایی که تولید می کنید تأثیر نمی گذارد، زیرا اسپرم ها به طور مداوم در بدن مردان تولید می شوند.

با این حال، پس از یک بار انزال برای انزال مجدد زمان می برد. این کاملا طبیعی است و به هیچ وجه نشانه ای از کاهش تعداد اسپرم شما نیست.

 

چه زمانی خودارضایی برای مردان ایمن نیست؟

خودارضایی به طور کلی بی خطر است. با این حال، اگر بیش از حد و با تهاجمی انجام شود، می تواند مضر باشد.

هنگامی که اندام تناسلی یک فرد آلوده را لمس می کنید و سپس اندام خود را لمس می کنید، ممکن است از عفونت های مقاربتی رنج ببرید. اگر اسباب بازی های جنسی خود را با یک فرد آلوده به اشتراک بگذارید، بیماری های مقاربتی نیز ممکن است رخ دهد.

اگر در حالت رو به پایین خودارضایی می کنید، فشار بیشتری بر آلت تناسلی وارد می کنید و ممکن است به آن آسیب برسانید. برای جلوگیری از این امر می توانید در حالت ایستاده، نشسته یا به پشت دراز کشیده خودارضایی کنید.

برای جلوگیری از جریان مایع منی باید از فشار دادن آلت تناسلی در هنگام انزال خودداری کنید. در غیر این صورت، این می تواند به اعصاب و رگ های خونی آلت تناسلی آسیب برساند و همچنین مایع منی را وارد مثانه می کند.

 

آیا خودارضایی می تواند شما را لاغر کند؟

خودارضایی شما را لاغر نمی کند. با این حال، خودارضایی بیش از حد می تواند باعث کاهش وزن شما شود، زیرا از نظر علمی این کارباعث مصرف انرژی و در نتیجه کاهش وزن می شود.

 

آیا سطح تستوسترون مردان به دلیل خودارضایی کاهش می یابد؟

خیر. همانطور که یک تحقیق نشان می‌دهد، خودارضایی تنها تأثیر متوسطی بر تستوسترون در گردش دارد. با این حال، دوباره اعتدال کلید اصلی است. خودارضایی بیش از حد قطعا سطح تستوسترون را کاهش می دهد.

 

فواید خودارضایی برای مردان چیست؟

خودارضایی بخشی از زندگی جنسی سالم است و تحقیقات فواید سلامتی زیادی را برای مردان پس از خودارضایی نشان می‌دهد که از راه‌های زیر مفید است:

برای مردان، خودارضایی ممکن است به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند. سموم به طور طبیعی در دستگاه ادراری تناسلی ایجاد می شوند. مردانی که بیش از پنج بار در هفته انزال می کنند، سطح این سم را کاهش می دهند. این به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

هنگامی که مردان انزال می کنند، مقدار کمی کورتیزول ترشح می شود که هورمون استرس است. این سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت می کند.

خودارضایی می تواند استرس و تنش را از بدن با غرق کردن اندورفین در سیستم آزاد کند. اندورفین باعث ایجاد احساس مثبت در بدن می شود و می تواند منجر به خواب سالم شود.

با افزایش سن، مردان به طور طبیعی تون عضلانی را حتی در آلت تناسلی نیز از دست می دهند. خودارضایی یا رابطه جنسی منظم به نوعی عضلات کف لگن را ورزش می دهد و از اختلال نعوظ و بی اختیاری جلوگیری می کند.

خودارضایی مواد شیمیایی عصبی مانند دوپامین و اکسی توسین را آزاد می کند که روحیه شما را تقویت می کند، رضایت شما را افزایش می دهد و مدارهای پاداش را در مغز شما فعال می کند.

 

آیا خودارضایی زیاد برای سلامتی مرد مضر است؟ عوارض خودارضایی

افراط در هر چیزی می تواند مضر باشد. خودارضایی بیش از حد می تواند باعث شود:

خستگی

ضعف

انزال زودرس

همچنین ممکن است از فعالیت های جنسی با شریک زندگی شما جلوگیری کند

آسیب به آلت تناسلی

بینایی تغییر می کند

درد پایین کمر

درد بیضه

ریزش مو

اگر متوجه شدید که بیش از حد خودارضایی می کنید، بهتر است انرژی بیش از حد را به روشی سالم تر منحرف کنید، مانند:

یوگا

مراقبه

گوش دادن به موسیقی

پیوستن به کلاس های رقص

دنبال کردن یک برنامه ورزشی مانند ایروبیک، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و غیره

اگر این تمایل ادامه داشت، بهتر است با یک روانپزشک یا مشاور مشورت کنید، زیرا ممکن است با استرس روانی نیز مرتبط باشد.

 

چگونه بفهمم که بیش از حد خودارضایی می کنم؟

  • باعث ناراحتی قابل توجهی برای شما می شود.
  • شما چندین بار در روز برای فرار از استرس یا واقعیت های زندگی روزمره خودارضایی می کنید.
  • شما مرتباً با مالش شدید خود آسیب می بینید.
  • شما به سختی برای دوستان یا خانواده خود وقت دارید، زیرا بیش از حد مشغول لذت بردن از خودتان هستید.
  • شما مدام احساس شهوت می کنید و با میل به لذت بردن خود مبارزه می کنید.
  • در اندام تناسلی خود احساس درد می کنید.

 

درمان خودارضایی بیش از حد

شما باید فوراً با یک پزشک عمومی مشورت کنید که ممکن است به نوبه خود شما را به روانپزشک یا مشاور ارجاع دهد. جلسات با روانپزشک یا مشاور به شما کمک می کند تا انرژی های خود را به شیوه ای سازنده تر تنظیم و منحرف کنید و به تدریج شما را از خودارضایی تهاجمی دور کند. گاهی اوقات، بسته به علائم و شرایط عمومی سلامتی، ممکن است دارو نیز پیشنهاد شود.

امتیاز 4.4 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

3 پاسخ

  1. برای کسی پیوندکلیه انجام داده بهتر است خودارضایی نکندبهتر است پزشک عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی