ارتباط کاهش وزن و فعالیت بدنی بر باروری در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک

زن ورزشکار

یکی از شایع ترین علت ناباروری در زنان سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است و زمانیکه میزان تستوسترون و آندروژن هاکه از هورمون های جنسی مرتبط با ویژگی های مردانه است بیش از حد نرمال در بدن تولید شود به وجود می آید. از ویژگی های این بیماری بی نظمی و یا قطع دوره های پریود، افزایش وزن، آکنه، افزایش موهای زائد و یا ریزش موی سر است. حدود 5 میلیون زن در جهان PCOS دارند.
تحقیقات نشان می دهد فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم باروری را در این زنان بهبود می بخشد. تغییرات سبک زندگی به تنهایی و یا در کنار سایر گزینه های درمانی، پیش از بارداری بسیار مفید است. زنان مبتلا به PCOS از قرص های جلوگیری از بارداری برای منظم شدن سیکل های قاعدگی و نیز برای کاهش سطح تولید آندروژن ها استفاده می کنند. مطالعات گذشته نشان می دهد درمان کوتاه مدت با این داروها می تواند میزان بارداری را در این زنان افزایش دهد. در مطالعه ای 149 زن 18 تا 40 ساله با هدف، مقایسه مداخلات پیش از بارداری و اثر آن بر بارداری  به طور تصادفی به مدت 4 ماه در سه گروه دریافت کننده قرص های ضدبارداری، تغییرات سبک زندگی و یا ترکیبی از این مداخلات قرار گرفتند. زنان چاق یا دارای اضافه وزن بوده اما بیماری خاصی نداشتند. پس از مداخله، زنان تحت 4 دوره تحریک تخمک گذاری قرار گرفتند.
در میان 49 زن که در گروه مداخله با قرص های ضد بارداری قرار داشتند، 5 نفر باردار شدند. 13 زن از 50 نفر گروه مداخله سبک زندگی و 12 زن از 50 زن در گروه سوم (ترکیب دارو و اصلاح سبک زندگی) موفق به تولد نوزاد خود شدند.
زنانی که در گروه اصلاح سبک زندگی و دریافت مکمل قرار داشتند بهبود بیشتری در حساسیت انسولین و کاهش تری گلیسرید خون را نشان دادند. مطالعه حاضر نشان داد کاهش وزن و فعالیت بدنی قدرت باروری زنان را افزایش می دهد. اما استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی ممکن است پروفایل متابولیکی افراد را بدون بهبود در تخمک گذاری، بدتر کند. تغییرات سبک زندگی بخش مهمی در درمان ناباروری زنان چاق مبتلا به PCOS است.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی