ارتباط مصرف آجیل با بیماری های قلبی و عروقی

آجیل

در یک مطالعه که  نتایج آن در مجله تغذیه آمریکا منتشر شد، محققان یک بررسی مروری انجام دادند و نتایج چندین مطالعه را مورد بررسی قرار دادند تحقیقات به منظور بررسی اثرات آجیل (بادام، آجیل برزیلی، فندق، گردو و پسته) را بر روی چربی خون، لیپوپروتئین ها، فشار خون و التهاب در افراد 18  سال  به بالا که فاقد  بیماری قلبی عروقی بودند انجام شده بودند. مصرف آجیل باعث کاهش کلسترول تام، تری گلیسرید، کلسترولLDL  و آپولیپوپروتئین اصلی مانند آپو B (آپوليپوپروتئينها يك گروه از پروتئينها هستند که در خارجيترين سطح ليپوپروتئينها قرارميگيرد. آپوليپوپروتئينها نقش حساسي در تنظيم انتقال ليپيد و متابوليسم ليپوپروتئينها دارند) شد.

از 1301 مطالعه، اطلاعات مربوط به 2582 نفر بررسی شد. طول مدت مطالعات بین 3 تا 26 هفته(میانگین 4 هفته) بود و افراد 5 تا 100 گرم (میانگین 56 گرم) در روز آجیل مصرف کرده بودند. و به طور معنی داری تری گلیسرید و کلسترول تام و LDL کلسترول و آپولیپوپروتئین ها مانند آپو Bکاهش یافته بودند که نشان می دهد که مصرف آجیل خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. آپو Bدر میان افراد دیابتی نسبت به افراد سالم بیشتر کاهش یافته بود.

دکتر داریوش مظفریان گفت: آپو Bنسبت به غلظت LDL کلسترول اطلاعات خیلی بهتری در مورد ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می دهد و نتایج ما نشان می دهد که خوردن آجیل ممکن است باعث کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی شود به خصوص در زمینه ی دیابت یا مقاومت به انسولین که بسیارمهم است.

آجیل حاوی مواد مغذی مهمی از جمله چربی های غیر اشباع و پروتئین های با کیفیت بالا، ویتامین ها (مانند ویتامین E، فولات  و نیاسن)، مواد معدنی(مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم) و فیتوکیمیکال ها است که همگی اثرات محافظتی بر قلب دارند. پس شواهد علمی نشان می دهد، اما ثابت نمی کند، که خوردن 1.5 اونس در روز آجیل، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی با کلسترول و چربی اشباع کم، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی