آیا شکلات تیره باعث افزایش عملکرد در ورزشکاران می شود؟

شکلات تیره

آب چغندر به عنوان یک ابزار برای بالا بردن عملکرد، در میان ورزشکاران زبده محبوب است که به دلیل محتوای نیترات بالای آن است. نیترات در آب چغندر به اکسید نیتریک در بدن تبدیل می شود و باعث گشاد شدن رگ های خونی و در نتیجه باعث کاهش مصرف اکسیژن می شود که به ورزشکاران برای حفظ سرعت خود کمک می کند.
مایو کلینیک اشاره می کنند که شکلات و کاکائو ممکن است نقشی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بازی کنند. فلاونوئیدها در کاکائو دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند که باعث کاهش آسیب سلول های درگیر در بیماری های قلبی می شود. آنها همچنین می توانند به کاهش فشار خون کمک و عملکرد عروق را بهبود بخشند. با این حال، مایو کلینیک هشدار می دهد که شکلات باید در حد اعتدال مصرف شود، چرا که چربی ها و قند اضافه شده می تواند منجر به افزایش وزن و دیگر مشکلات سلامتی شود.
فلاوانول می تواند کلید موفقیت شکلات باشد، یکی از فلاوانول ها در دانه کاکائو و شکلات تیره اپی کاتیچین است. اپی کاتیچین تولید اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهد.
محققان دانشگاه کینگستون در لندن، خواستند بدانند که آیا شکلات تیره می تواند مزایای مشابه چغندر فراهم کند؟
بنابراین محققان از دوچرخه سواران آماتور برای شرکت در این مطالعه دعوت کردند، دوچرخه سواران تحت آزمایش آمادگی جسمانی اولیه قرار گرفتند و سپس آنها را به دو گروه تقسیم شدند. تمام شرکت کنندگان 5/1 اونس شکلات را به مدت 2 هفته جانشین یکی از میان وعده های روزانه خود کردند.  یک گروه شکلات تیره که سرشار از فلاوانول بود، و گروه دیگر شکلات سفید مصرف کردند. بعد از 2 هفته، دوچرخه سواران یک سری از آزمایشات انجام دادند و محققان ضربان قلب و سطوح مصرف اکسیژن را در آنها اندازه گیری کردند. شرکت کنندگان پس از یک هفته استراحت نوع شکلاتشان را عوض کردند و مجددا آزمایش به مدت 2 هفته انجام گرفت. بعد از خوردن شکلات تیره، دوچرخه سواران اکسیژن کمتری در هنگام دوچرخه سواری با سرعت متوسط مصرف کردند. پس در نتیجه با خوردن شکلات تیره عملکردشان افزایش یافته بود. تحقیقات نشان می دهد که شکلات تیره می تواند برای ورزشکاران استقامتی مفید باشد، برای ورزشکاران استقامتی مهم است تا آنجا که امکان دارد کارآمد باشند. و بسیاری از ورزشکاران به دلیل اینکه از عطر و طعم آب چغندر لذت نمی برند می توانند با مصرف شکلات تیره از مزایای مشابه اما با طعم بهتر بهره بجویند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی