چگونه در طی یک سال آبلیمو تازه بماند؟

لیمو

در فصل تابستان فصل گرفتن آبلیمو می باشد اما در طی این یک سال باید آبلیمو تازه نگه داشته شود اما چگونه؟ ما روش تازه نگه داشتن آبلیمو را به شما آموزش خواهیم داد.

 مدتی است که در برخی رسانه ها بحث هایی درباره تقلب در صنعت آبلیمو و مقایسه آبلیموهای خانگی و صنعتی مطرح می شود و برخی عنوان کرده اند که آبلیموهای صنعتی را با مقدار کمی از آبلیمو در ترکیب با آب کاه تهیه می کنند! برخی دیگر هم بر تولید آبلیمو به کمک اسید سیتریک یا همان جوهر لیمو در کارخانه ها اشاره کرده اند. در برخی از رسانه ها هم عنوان شده است که آبلیموهای صنعتی اصلا حاوی آب لیمو نیستند، وگرنه قیمتشان تا این اندازه پایین نبود! این در حالی است که متخصصان صنایع غذایی و تولیدکنندگان آبلیمو این شایعات را به کلی رد می کنند. در ادامه، ضمن پرداختن به این موضوع، نگاهی به برخی از مهم ترین بایدها و نبایدها درخصوص آبلیمو خواهیم انداخت.

باید چه کار کنیم، وقتی در شیشه آبلیمو زنگ می زند:
یکی از مشکلاتی که گاهی هنگام نگهداری آبلیمو پیش می آید، زنگ زدگی در ظرف آن است. معمولا در صنعت غذا از لاک هایی خنثی برای پوشش داخلی در محصولات اسیدی مانند آبلیمو استفاده می کنند تا خوردگی در فلزی در اثر تماس با این مواد اسیدی، ایجاد نشود. اگر در آبلیموی صنعتی دچار خوردگی یا زنگ زدگی شد، یعنی از لاک مرغوبی برای پوشش داخلی در آن استفاده نشده یا اصلا لاکی به در زده نشده است.

نکات مهم تغذیه ای درروش های نگهداری آبلیمو
این مشکل، مستقیم به کارخانه تولیدکننده بر می گردد و باید درصدد رفع آن برآیند. خوردگی یا زنگ زدگی در آبلیمو به معنای ایجاد ترکیب های شیمیایی در این محصول مایع است و بهتر است که از مصرف آبلیموهایی که با درهای زنگ زده در تماس بوده اند، خودداری کرد. اگر در آبلیموهای خانگی هم زنگ بزنند یا باید بلافاصله پس از دیدن کوچک ترین اثری از زنگ زدگی در ظرف را عوض کنید یا از مصرف آبلیمو در صورت مشاهده زنگ زدگی شدید در آن، خودداری کنید.نکته دیگر درباره مصرف کردن یا نکردن آبلیموهایی است که لایه ای از کپک سطح آنها را پوشانده است. برخی کپک ها، سمومی مانند مایکوتوکسین ها را تولید می کنند و برخی از این سموم، در گروه مواد سرطان زا قرار می گیرند و می توانند باعث ابتلا به انواع سرطان، مخصوصا سرطان کبد شوند. از آنجا که نمی توانیم با چشم غیرمسلح، کپک های خوب و بد را از هم تشخیص بدهیم و محیط مایع آبلیمو هم شرایط لازم برای تکثیر کپک و سموم را دارد، توصیه می شود که در صورت مشاهده کپک زدگی در سطح آبلیمو از مصرف آن خودداری کنید.

 باید چه کار کنیم، وقتی می خواهیم آبلیمو سالم بماند:
آبلیمو، دارای PH اسیدی است و امکان رشد میکروب و کپک زدن آن در صورتی که تمامی نکات بهداشتی رعایت شود، حداقل است؛ یعنی اصولا میکروارگانیسمی در محصولی که PH آن کمتر از 4.6 باشد، رشد نمی کند اما اگر بخواهید آبلیمو را سالم و به دور از عوامل میکروبی یا کپک ها نگه دارید، باید از تماس آن با قاشق های چرب یا مرطوب خودداری کنید. در شیشه آبلمیو را هم چرب یا مرطوب نکنید. شیشه آبلیموی خانگی را قبل از پرکردن، کاملا خشک کنید. آبلیمو را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. استفاده از درهای پلاستیکی که Food Grade هستند هم می تواند برای پیشگیری از زنگ زدگی در آبلیمو و افزایش عمر آن موثر باشد.

 باید چه کار کنیم، وقتی آبلیموی خانگی هوس کرده ایم:
به هیچ وجه آبلیموهای به اصطلاح خانگی که منشاء تولید و بسته بندی مشخصی ندارند، نخرید. این محصولات، دارای ترکیب های نامعلوم و به شدت خطرناکی هستند که می توانند سلامتتان را به خطر بیندازند. بهترین کار این است که خودتان لیموی تازه آب بگیرید و تازه تازه مصرف کنید.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی